Kuumeneeko auton ilmastointi?

Tarkan terminologian mukaan auton ilmastoinnin komponentit eivät suoraan tuota lämpöä ajoneuvon sisätilojen lämmittämiseksi. Ilmastointi on perusmääritelmänsä mukaan ensisijaisesti jäähdytys- ja lämpötilan säätöprosessi, jossa lämpö poistetaan auton sisätiloista.

Sitä vastoin auton ilmanvaihto, jota jotkut ihmiset usein virheellisesti kutsuvat ”ilmastointilaitteeksi”, viittaa järjestelmään, jossa ilmaa syötetään ja vaihdetaan matkustamon sisällä. Tällaiseen ilmanvaihtoon sisältyy usein niin sanottu lämmitystoiminto, joka perustuu auton moottorin toiminnasta syntyvän lämmön käyttöön.

Ajon aikana moottori tuottaa lämpöä polttoaineen palamisen seurauksena. Osa tästä lämmöstä käytetään moottorin jäähdytysjärjestelmän jäähdytysnesteen lämmittämiseen. Tämä neste kiertää lämmittimen läpi, joka toimii lämmönvaihtimena. Tämän prosessin tuloksena puhaltimen puhaltama ilma kulkee lämmittimen läpi, jossa se lämpiää ja ohjautuu auton sisätiloihin.

Tämän vuoksi moottorin ollessa käynnissä ilmanvaihtotoiminnon käyttäminen mahdollistaa auton sisätilojen lämmittämisen moottorin käydessä syntyvän lämmön avulla. Tämä ei kuitenkaan liity suoraan ilmastoinnin komponentteihin, jotka ovat pääasiassa vastuussa jäähdytyksestä ja lämpötilan säätelystä jäähdytysnesteen haihtumisen ja tiivistymisen prosessin kautta suljetussa piirissä.

Lämmittääkö auton ilmastointi?

Joissakin autoissa on ilmastointijärjestelmä, joka voi toimia myös lämmittimenä. Tämäntyyppisiä ilmastointijärjestelmiä kutsutaan nimellä ”kaksialueilmastointi” tai ”automaattinen ilmastointi”. Niiden avulla auton sisälämpötilaa voidaan säätää sekä jäähdyttämällä että lämmittämällä ilmaa.

Tällöin ilmastointi käyttää samoja komponentteja kuin jäähdytyksestä vastaavat komponentit, mutta käänteisessä tilassa. Tämä prosessi on mahdollista erityisen takaiskuventtiilin ja ohjausjärjestelmän ansiosta, jotka mahdollistavat lämpövirran suunnan kääntämisen. Kaksivyöhykkeinen ilmastointi voi käyttää lämmitintä ilman lämmittämiseen ennen kuin se johdetaan auton matkustamoon.

Kaksivyöhykkeisellä tai automaattisella ilmastoinnilla varustetuissa autoissa voit asettaa haluamasi lämpötilan, ja järjestelmä huolehtii sen ylläpitämisestä itse, olipa kyseessä sitten jäähdytys tai lämmitys. Jos huomaat ilmastointipaneelissa vaihtoehdon ”AUTO”, se tarkoittaa, että järjestelmä säätää automaattisesti ilmastoinnin toimintaa pitääkseen auton sisälämpötilan valitsemallasi tasolla.

On syytä huomata, että kaikissa autoissa ei ole tätä lämmitystoimintoa osana ilmastointijärjestelmää. Joissakin vanhemmissa malleissa voi olla erillinen lämmitysjärjestelmä, joka toimii ilmastoinnista riippumatta. Siksi kannattaa aina tarkistaa autosi tekniset tiedot ja omistajan käsikirja, jotta saat selville, miten ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmä toimii.

Joissakin kehittyneissä ilmastointijärjestelmissä, joita kutsutaan lämpöpumpuiksi, on mahdollista kääntää jäähdytyskierto, jolloin auton ilmaa voidaan lämmittää. Tällöin ilmastoinnin komponentteja, kuten kompressoria, jäähdytintä, höyrystintä ja lauhdutinta, käytetään lämmön ja ilmavirran hallintaan.

Lämpöpumppujärjestelmässä ilmastointi käyttää käänteisen jäähdytyskierron periaatetta, jossa lauhdutin toimii höyrystimenä ja höyrystin lauhduttimena. Näin lämpö voidaan ottaa ympäristöstä ja siirtää auton matkustamoon.

Auton ilmastointijärjestelmän lämmitystoiminto on yksi monista tärkeistä elementeistä, joilla varmistetaan mukava ajoympäristö. Jotta ajoneuvon sisätilojen lämmitys olisi tehokasta ja toimivaa, ilmastointilaite on täytettävä oikealla kaasulla.

Auton ilmastoinnin omatoimiseen täyttämiseen voit käyttää ilmastoinnin täyttöpakkausta, joka sisältää kaikki tarvittavat osat. Jos autossa on kaasuvuoto tai muita ongelmia ilmastoinnin tiiviydessä, voit käyttää myös ilmastoinnin korjaussarjaa. Se sisältää kaasua ja ilmastoinnin tiivistysainetta, joiden avulla voit täyttää kylmäainetta ja korjata ilmastointijärjestelmän vuotoja.