Miksi ilmastoinnin paine on tärkeä?
Ilmastointijärjestelmä perustuu kylmäainepiiriin, jossa tapahtuu puristus- ja paisuntaprosessit, joita seuraa lämmönvaihto. Järjestelmän paine on avainasemassa näiden prosessien moitteettoman toiminnan kannalta. Liian korkea paine voi johtaa järjestelmän ylikuumenemiseen, kompressorin tai lauhduttimen vaurioitumiseen. Liian alhainen paine johtaa jäähdytystehon vähenemiseen ja voi myös aiheuttaa ilman tai kosteuden imeytymistä järjestelmään, mikä johtaa korroosioon ja muihin vaurioihin.
Ilmastointijärjestelmän paine riippuu kylmäaineen tyypistä (R134a tai R1234yf), ympäristön lämpötilasta ja järjestelmän kuormituksesta (esim. puhaltimen nopeudesta).
Ohjeelliset painearvot:
Matalapaine (matalapainepuoli – väliaineen paisumisen jälkeen):
Ympäristön lämpötilassa 20-25 °C: 1,5-2,5 bar.
Korkeammassa lämpötilassa (30-35 °C): 2,0-3,0 bar.
Korkea paine (korkeapainepuoli – kylmäaineen puristuksen jälkeen):
Ympäristön lämpötilassa 20-25°C: 8-12 bar.
Kuumalla säällä (30-35 °C): 12-17 bar.
On syytä muistaa, että edellä mainitut arvot voivat vaihdella ajoneuvon teknisistä tiedoista ja ilmastointijärjestelmän tyypistä riippuen.
Mitä virheelliset painearvot tarkoittavat?
1. Paine korkeapainejärjestelmässä liian korkea:
Syyt: liikaa kylmäainetta järjestelmässä, lauhduttimen tai jäähdyttimen tuulettimen tukkeutuminen ja riittämätön lämmönsiirto lauhduttimessa.
Seuraukset: Kompressorin ylikuormittuminen, järjestelmän osien vaurioitumisvaara.
2. Korkeapainejärjestelmän paine liian alhainen:
Syyt: liian vähän kylmäainetta, vuoto järjestelmässä ja kompressorin vaurioituminen.
Seuraukset: Tehokkaan jäähdytyksen puute.
3. Liian korkea paine matalapainejärjestelmässä:
Syyt: Saastunut höyrystin, ylimääräinen kylmäaine, paisuntaventtiilin ongelma.
Seuraukset: Tehoton jäähdytys, kompressorin liiallinen kuormitus, järjestelmän putkien tukkeutuminen.
4. Liian alhainen paine matalapainejärjestelmässä:
Syyt: Kylmäainevuoto, paisuntaventtiilin toimintahäiriö ja järjestelmän linjojen tukkeutuminen.
Seuraukset: Jäähdytyksen puute, kompressorin takertuminen.
Yhteenveto
Auton ilmastointijärjestelmän oikea paine on avain sen tehokkaaseen ja häiriöttömään toimintaan. Sekä liian korkea että liian alhainen paine voi johtaa vakaviin teknisiin ongelmiin. Siksi järjestelmän säännöllinen tarkastus, huolto ja tiiviyden hoito ovat välttämättömiä.