Miten ilmastointi toimii autossa?

Auton ilmastointi on järjestelmä, joka on suunniteltu säätelemään ajoneuvon matkustamon ilman lämpötilaa ja kosteutta ja takaamaan miellyttävän matkustusympäristön.

Järjestelmä toimii jäähdytyskierron periaatteella, johon kuuluu neljä peruskomponenttia: kompressori, lauhdutin, höyrystin ja paisuntaventtiili. Ilmastointijärjestelmän toimintaprosessi:

  1. Kompressori: Ilmastointi aloittaa toimintansa kompressorista, jota auton moottori pyörittää. Sen tehtävänä on puristaa auton ilmastoinnissa käytettävä kylmäainekaasu (yleensä R134a tai R1234yf) ja nostaa kylmäaineen painetta ja lämpötilaa.
  2. Lauhdutin: Korkeassa paineessa ja lämpötilassa puristettu ilmastointilaitteen kylmäaine poistuu kompressorista ja kulkee lauhduttimeen, joka sijaitsee yleensä auton etuosassa jäähdyttimen takana. Lauhduttimessa ilmastointilaitteistokaasu luovuttaa lämpöä ympäristöön ja samalla tiivistyy, jolloin se muuttuu kaasumaisesta faasista nestemäiseksi.
  3. Paisuntaventtiili: lauhduttimesta poistuttuaan nestemäinen kylmäaine kulkee paisuntaventtiilin läpi, joka säätelee sen virtausta höyrystimeen. Paisuntaventtiili alentaa kylmäaineen painetta, mikä johtaa haihtumiseen ja jäähdytykseen.
  4. Höyrystin: paisuntaventtiilistä lähtenyt nestemäinen kylmäaine kulkee höyrystimeen, joka sijaitsee auton matkustamon sisällä. Haihduttimessa kylmäaine haihtuu ja ottaa ilmasta lämpöä, mikä alentaa matkustamon ilman lämpötilaa.
  5. Puhallin ja tuuletusaukot: Puhallin puhaltaa ilmaa auton matkustamoon tuuletusaukkojen kautta. Tämä ilma kulkee höyrystimen läpi, jossa se jäähdytetään ja ohjataan sitten auton sisätiloihin, jolloin lämpötila laskee.
  6. Talteenotto ja ohjaus: Joissakin nykyaikaisissa autoissa ilmastointi voidaan varustaa lisätoiminnoilla, kuten matkustamoon puhalletun ilman rekuperoinnilla eli lämmöntalteenotolla, joka vähentää energiankulutusta. Lisäksi ilmastointijärjestelmä voidaan varustaa lämpötila-antureilla ja automaattisilla säätimillä, joilla ylläpidetään säädettyä lämpötilaa auton sisällä.
  7. Kosteuden poisto: Auton ilmastointi voi toimia myös keinona poistaa kosteutta matkustamon sisäilmasta. Ilman kosteus tiivistyy jäähdytyksen aikana lauhduttimeen ja poistuu sitten auton ulkopuolelle. Tämä prosessi auttaa pitämään matkustamossa riittävän kosteuden ja estää kosteuden laskeutumisen ikkunoihin, mikä voi aiheuttaa huurtumista.
  8. Elektroninen ohjaus: Nykyaikaisissa autoissa ilmastointi käyttää usein kehittyneitä elektronisia ohjausjärjestelmiä. Lämpötila-antureita, aurinkoantureita, kosteusantureita ja muita ympäristöparametreja voidaan valvoa ja säätää ilmastoinnin toimintaa ulkoisten olosuhteiden ja kuljettajan mieltymysten mukaan.
  9. Lämpötilan ylläpito: Autojen ilmastointijärjestelmissä on myös toimintoja, joilla ylläpidetään säädettyä lämpötilaa matkustamon sisällä. Kun haluttu lämpötila on saavutettu, ilmastointi säätelee toimintaa automaattisesti säätämällä puhaltimen nopeutta sekä jäähdytys- ja lämmitysjaksoja.

Automallista ja sen varusteista riippuen auton ilmastointi voi olla yksi-, kaksi-, kolmi- tai jopa nelialueinen.

On syytä muistaa, että sen moitteettomasta toiminnasta vastaava keskeinen komponentti on ilmastointikaasu. Ilmastoinnin täyttökaasun määrä voi eri syistä vähentyä tietyn ajan kuluttua. Syynä voi olla järjestelmässä oleva vuoto, luonnolliset vuodot tai jopa pieni vaurio. Kun näin tapahtuu, tulee tarpeelliseksi täydentää ilmastointilaitteen täyttöä täyden suorituskyvyn palauttamiseksi. Ilmastointilaitteen täyttö itse on helpoin ja taloudellisin tapa täydentää kylmäainetta.

Jos päätät täyttää ilmastoinnin itse, kannattaa hankkia auton ilmastoinnin täyttöpakkaus. Sen avulla täyttö voidaan suorittaa nopeasti ja helposti. Ilmastoinnin täyttöpakkaus, jossa on tiiviste, voi olla erityisen hyödyllinen, jos järjestelmässä havaitaan vuoto. Ilmastointikaasun tiivisteaine auttaa poistamaan pienet vuodot ja varmistaa näin, että ilmastointi toimii pitkään ja tehokkaasti.